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ホイールアライメントがころがり抵抗に及ぼす影響


ホイールアライメントがころがり抵抗に及ぼす影響

西山修二、原田 伸*1、森田 茂*2
          

 本研究は、自動車の後輪のホイールアライメントがころがり抵抗に及ぼす影響について実験的に研究した。実験にあたり、ころがり抵抗の原理を明らかにし、ころがり抵抗計測装置を開発した。開発した装置を適用して,後輪のホイールアライメントを種々変化させて、自動車の転動距離を計測し、自動車の後輪のサイドスリップ量ところがり抵抗の関係を明らかにした。さらに、ころがり抵抗と燃費との関係についても考察した。

キーワード:ころがり抵抗、ホイールアライメント、実験的研究



Effect of Wheel Alignment on Rolling Resistance of Automobiles

Shuji NISHIYAMA, Shin HARADA, Shigeru MORITA

 This paper presents rolling resistance of automobiles. The wheel alignment such as toe angle and camber angle has an effect on vehicle handling and stability. In driving cars, the total of the power which acts on the opposite direction, that is called running resistance should be diminished. It is necessary to understand the principle of occurring the running resistance and to consider the influence on running performance. The running resistance consists of the following four factors; rolling resistance, air resistance, inclination resistance, and acceleration resistance. In this research, the influence of rear wheel alignment of rear wheel of a car exerts on the rolling resistance is experimentally investigated. The experimental devices are also developed in the research.

Key Words: Rolling Resistance, Wheel alignment, Measurement, Fuel Cost

*1(株)ハラダクニ.(〒739-0046 広島市西区観音町17-3)
*2正員,振動音響研究所(〒739-0141 東広島市八本松町飯田22-2

詳細をpdf形式にて御覧いただけます。ホイールアライメントがころがり抵抗に及ぼす影響.pdf(98KB)


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