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クロムモリブデン鋼と鋳鉄を組み合わせたハイブリッド歯車の振動・騒音特性


クロムモリブデン鋼と鋳鉄を組み合わせたハイブリッド歯車の振動・騒音特性

清水功史、池条清隆*、永村和照*
          

 クロムモリブデン鋼と鋳鉄を組み合わせたハイブリッド歯車の開発を行った。この歯車の開発目的は、歯車装置の振動、騒音の低減である。歯車材料は、リム部には高強度材料であるクロムモリブデン鋼、ハブ部には減衰特性に優れる鋳鉄を用いた。本報では、ハイブリッド歯車を歯車試験機に装着して運転試験を行い、振動加速度、騒音レベルを測定した。ハイブリッド歯車を装着した歯車箱の振動加速度の実効値は、鋼製歯車と比較して最高で40 %低減し、騒音レベルも最高で5 dB低減した。

キーワード:



Vibration and noise characteristics of hybrid gear which combined the SCM415 steel with the cast iron 

 Hybrid gear which consists of SCM415 steel and cast iron has been developed. The purposes of this study are to reduce a vibration acceleration (rms) and a noise of the gear system. A high strength material, SCM415steel, was used in a rim part, and cast iron which has an excellent damping characteristic was used in a hub part. In this study, the vibration acceleration and the sound pressure level of the hybrid gear were measured by the running test. In the gear box equipped with the hybrid gear, the vibration acceleration amplitude was reduced up to 40 % in comparison with the steel solely, and the sound pressure level was reduced up to 5 dB.

Key Words: Gear, Hybrid Structure, Damping, Noise, Vibration Acceleration

*広島大学工学部

詳細をpdf形式にて御覧いただけます。クロムモリブデン鋼と鋳鉄を組み合わせたハイブリッド歯車の振動・騒音特性.pdf(54KB)


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