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電子制御による駆動方式切替装置の開発


電子制御による駆動方式切替装置の開発

西山修二 原田 伸* 原田國男*
          

 本研究は、四輪駆動方式で走行する自動車の緊急操作時に、車両後部が振られる現象を解明し、一時的に前輪駆動方式又は後輪駆動方式に切り替える駆動方式切替装置を提案し、その原理について明らかにする。車両前部が重く、車両後部が軽い構造の自動車では、緊急操作を行った場合であっても、後部が軽い状態であれば、車両の前輪を基点として車両の後部が慣性力によって前方向や横方向に振られるような現象は起き難い。しかし、搭乗者人数が多い場合や積載貨物重量が重い場合は、車両後部が重くなるので緊急操作を行った場合に車両の前輪を基点として車両後部が慣性力によって前方向あるいは横方向に振られるという現象が起き易い。そして、これがスピンやロールオーバーの原因の一つとなっている。

キーワード:駆動方式切替装置、走行安定性、急ブレーキ、急ハンドル



Development of Drive System Changing Device by Electronic Control

Shuji NISHIYAMA, Shin HARADAand Kunio HARADA*

 This paper relates to a drive system changing device of a four wheel drive vehicle enhanced running stability in emergent operations such as sudden braking and sharp turning. Weight of many automobiles are lighter at their rear portions in their structures with engine, thereby the front portion being heavier, so adopt a system by driving rear wheels and another system by driving front wheels. In this reason, many sports utility vehicles adopt four wheel drive system. Because the ordinary vehicle is heavier at the front portion and is lighter at the rear portion. A phenomenon in which the rear portion of a vehicle is swung by inertial force in a front or lateral direction making at a base point of front wheels of the vehicle is difficult to occur even in emergent operations even if the rear portion is lighter than that of front.

Key Words: Drive System Changing Device, Running Stability, Sudden Braking, Sudden Handling

*(株)ハラダクニ

詳細をpdf形式にて御覧いただけます。電子制御による駆動方式切替装置の開発.pdf(78KB)


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